Przez 10 minut uczniowie zbierają dane na konkretny temat, na podstawie przygotowanej przez nauczyciela karty pracy z gotowymi pytaniami ankiety czy wywiadu, następne 10 minut zajmie im opracowanie wniosków (również w formie graficznej), 5 minut – ocena koleżeńska, czyli wzajemne sprawdzenie napisanych zdań, 5 minut – przedstawienie przez uczniów wniosków na forum klasy.
Maksimum samodzielności i autonomii, maksimum komunikacji w języku niemieckim, dla uczniów frajda – ponieważ można chodzić po klasie i głośno rozmawiać. A przy okazji jakby niechcąco uczniowie utrwalają poznane struktury gramatyczne i leksykalne, doskonalą umiejętności interpersonalne, sprawność pisania i prezentacji wyników własnej pracy. Twoim zadaniem jest zapewnić, żeby rozmawiali, przynajmniej w większości, po niemiecku. Karty pracy należy wklejać do zeszytów. Uczniowie mogą też samodzielnie robić tabele z pytaniami w zeszytach, gdyż luźne kartki często giną. Przykłady ankiet i wywiadów klasowych dla klas IV-VI szkoły podstawowej oraz gimnazjum / w tłumaczeniu na język polski/:
PRAWA I OBOWIĄZKI
Czy twoi rodzice są tolerancyjni?
Czego nie możesz robić?
Jakie masz obowiązki?
Jakie masz prawa?
Czy mamy większe prawa niż młodzież w DACH-Lander?
ZWYCZAJE ŻYWIENIOWE
Co jest twoim ulubionym jedzeniem?
Czego nie lubisz?
Co zabierasz ze sobą do szkoły?
Kto robi Ci drugie śnoadanie?
Czy kupujesz coś do jedzenia w szkole?
ZWYCZAJE ŚWIĄTECZNE
Które święta lubisz najbardziej?
Czy znasz niemieckie zwyczaje bożonarodzeniowe? Jakie?
Czy znasz niemieckie zwyczaje adwentowe? Jakie?
Czy znasz niemieckie zwyczaje wielkanocne? Jakie?
Gdzie wolałbyś spędzać święta w Polsce, czy w Niemczech? Dlaczego?
REKORDY KLASOWE
Kto w Twojej klasie najlepiej się uczy?
Kto najlepiej tańczy?
Kto najładniej śpiewa?
Kto najlepiej mówi po niemiecku?
Kto opowiada najciekawiej?
CO ROBISZ DLA SWOJEGO ZDROWIA?
Ile godzin dziennie śpisz?
Czy uprawiasz sport? Jaki?
Czy odżywiasz się zdrowo? Tak, nie, raczej tak, raczej nie.
Czy chodzisz często na spacery, na basen lub jeździsz na rowerze?
Ile godzin dziennie oglądasz telewizję lub grasz na komputerze?
HOBBY
Czy masz jakieś hobby? Jakie?
Czy sądzisz, że hobby jest ważne?
W czym pomaga Ci Twoje hobby?
Czy jesteś gotowy zaprezentować nam swoje hobby?
Jak zachęcisz innych do posiadania swojego hobby?
TELEWIZJA
Czy jesteś fanem telewizji?
Ile godzin dziennie oglądasz telewizję?
Jaki jest Twój ulubiony program?
Od której do której godziny oglądasz najchętniej telewizję?
Podaj ulubionego aktora / aktorkę?
MUZYKA
Jakiej muzyki słuchasz?
W jakich sytuacjach słuchasz muzyki?
Ile czasu dziennie słuchasz muzyki?
Dokończ zdanie: Muzyka ..................
Co to znaczy, że „muzyka łagodzi obyczaje”?
KSIĄŻKI
Czy chętnie czytasz ksiązki?
Ile książek czytasz średnio w roku szkolnym?
Czy spędzasz wakacje z książką?
Jakie książki czytasz najchętniej?
Dokończ zdanie: „Książka to ...........”
SZKOŁA
Czy chodzisz chętnie do szkoły?
Jaki jest Twój ulubiony przedmiot?
Jak nazywa się Twój ulubiony nauczyciel? Czego uczy?
Czy szkoła ma zalety? Podaj jakie.
Czy szkoła ma wady? Podaj jakie.
CZAS WOLNY
Jeździsz na rowerze, rolkach, deskorolce?
Często / Rzadko
Oglądasz telewizję?
Dużo / Mało
Grasz na komputerze?
Często / Rzadko
Chodzisz na zakupy?
Często / Rzadko
Spotykasz się z przyjaciólmi?
Często / Rzadko
WAKACJE
Czy najchętniej jeździsz w góry?
Czy najchętniej jeździsz nad morze?
Czy najchętniej jeździsz nad jeziorem?
Czy najchętniej jeździsz do ciekawych miast?
Czy byłeś na wakacjach za granicą? Gdzie?